top of page
Ohmio 12_seater_1.jpg

PAREMPAA JOUKKOLIIKENNETTÄ, TEHOKKAAMPAA LOGISTIIKKAA

Tarjoamme asiakkaillemme kokonaisvaltaisen avaimet käteen -ratkaisun. Palvelumme ytimessä ovat sähköiset, autonomiset robottibussit, jotka toimivat osana joukkoliikennettä tai logistiikkaa kaupungeissa, kampusalueilla ja teollisuudessa.

PALVELUALUEET

Kunnat ja joukkoliikenne

Autonomiset ajoneuvot tarjoavat kiehtovan mahdollisuuden liikkumispalveluiden kehittämiseen kaupungeissa ja kunnissa. Ne täydentävät perinteistä joukkoliikennettä ja tarjoavat "viimeisen kilometrin"ratkaisuja esimerkiksi runkolinjojen liityntäliikenteessä.

Wanha Herra_Stop_taken by Tony.jpg

Korttelibussi

Korttelibussit tarjoavat rauhallisen, turvallisen ja yhteisöllisen liikkumistavan. Robottibussien reitit, pysäkit ja aikataulut voidaan suunnitella joustavasti, mikä parantaa palveluliikenteen saavutettavuutta esimerkiksi ikääntyneille ja liikuntarajoitteisille.

Teollisuus ja kauppa

Robottiajoneuvojen avulla voidaan tehostaa tuotantoa, vähentää päästöjä, parantaa logistiikkaa ja edistää ihmisten ja tavaroiden turvallista liikkumista. Autonomiset ajoneuvot ovat joustava osa teollisuuden, kaupan ja kampusten uutta liikkumisen infrastruktuuria.

PALVELUKONSEPTI

Remoted on keskittynyt "liikkuminen palveluna" -palveluliiketoimintaan (Mobility as a Service, MaaS). Emme kehitä tai valmista robottiajoneuvoja, vaan vuokraamme tai hankimme ajoneuvot niiden valmistajilta, kuten Karsan, Easymile, Ohmio ja AuveTech. Asiakkaanamme saat meiltä kaiken tarvittavan avaimet käteen -periaatteella.

  1. Reitin ja halutun palvelutason määritys

  2. Reitin testaus ja käyttöönotto

  3. Palvelun integrointi reittioppaaseen

  4. Liputus ja maksupäätteet

  5. Ajoneuvot, vakuutukset ja rekisteröinnit

  6. Etävalvonta ja mahdolliset turvakuljettajat

  7. Ajoneuvojen huollot, siivoukset ja ylläpito

  8. Operointi halutun palvelutason mukaisesti

L0

Täysin manuaalinen

L1

Kuljettajan avustus

L2

Osittainen autonomia turvakuljettajan kanssa

L3

Pitkälle viety autonomia turvakuljettajan kanssa

L4

Pitkälle viety autonomia ilman turvakuljettajaa

L5

Täysin autonominen

AUTONOMIATASOT

Nykyteknologia on jo riittävän kehittynyttä, jotta automatisoituja ajoneuvoja voidaan liikennöidä tehokkaasti, turvallisesti ja kustannustehokkaasti ilman ajoneuvossa mukana olevaa kuljettajaa. Ajoneuvoja valvotaan etävalvontakeskuksesta käsin. Remotedin ydinosaamiseen kuuluu soveltuvien käyttötapausten tunnistaminen ja arviointi sekä näihin tarpeisiin vastaavien ajoneuvojen hankkiminen yrityksen maailmanlaajuisesta teknologiatoimittajien verkostosta.

 

Robottiajoneuvon automatisoidun ajojärjestelmän kyvykkyys itsenäiseen ajamiseen perustuu SAE Internationalin (Society of Automotive Engineers) kehittämään SAE J3016 -standardiin. Tämä standardi määrittelee automatisoidun ajamisen eri tasot, jotka kuvaavat ajoneuvon automatisoidun ajamisen kyvykkyyksien laajuutta ja niiden edellyttämiä valmiuksia.

Palvelussamme ajaminen integroidaan aina omaan etävalvontakeskukseemme, jossa etäoperaattorimme valvoo ja tarvittaessa ohjaa ajoneuvoa. Palvelukonseptiimme sisältyy automaatiotason määritys kullekin palvelualueelle.

 

Erityisesti tasojen 3, 4 ja 5 erot automaation kyvykkyyksissä ja kuljettajan roolissa ovat merkittäviä automatisoidun ajamisen näkökulmasta.

 

Tasolla 3 (Ehdollinen automaatio) ajoneuvo voi suoriutua kaikista ajotehtävistä tietyissä olosuhteissa, mutta kuljettajan on oltava jatkuvasti valmis ottamaan ajovastuu takaisin järjestelmän niin pyytäessä; ihminen toimii siis järjestelmän ensisijaisena varajärjestelmänä ("fallback").

 

Tasolla 4 (Korkea automaatio) ajoneuvo pystyy toimimaan täysin itsenäisesti ennalta määritellyllä toiminta-alueella (Operational Design Domain, ODD), mukaan lukien ympäristön valvonta, ongelmatilanteiden hallinta ja ajoneuvon saattaminen turvalliseen tilaan ilman kuljettajan väliintuloa kyseisen ODD:n sisällä. Kuljettajan ei siis tarvitse valvoa järjestelmää ODD:n puitteissa, mutta ajoneuvon toiminta rajoittuu tälle alueelle.

 

Taso 5 (Täydellinen automaatio) edustaa ylintä automaatiotasoa, jossa ajoneuvo kykenee toimimaan täysin itsenäisesti kaikissa olosuhteissa ja ympäristöissä, joissa ihmiskuljettajakin voisi ajaa, ilman mitään ODD-rajoituksia, vastaten kaikista ajotehtävistä ilman ihmisen tarvetta puuttua ajoon missään vaiheessa.

 

Tällä hetkellä valtaosa teknologiatoimittajista pyrkii tason 4 automaatioon, eikä ole nähtävissä, että tason 5 automatisoidun ajamisen järjestelmiä tulisi markkinoille lähivuosina.

"Tavoitteenamme on kehittää

kaupunkiliikennettä monimuotoisemmaksi

ja vapauttaa tilaa autoilta ihmisille."

Mika Rytkönen

Chief Business Officer

Remoted

Kempower siirtyi robottibussien käyttöön Lahden tehtaillaan

Kestävää tehdaslogistiikkaa: Remotedin sähköiset robottibussit kuljettavat tavaroita Kempowerin kahden tehtaan välillä Lahdessa.

AJANKOHTAISTA

HALUATKO KUULLA LISÄÄ?

Ole yhteydessä, kuulet autonomisista ajoneuvoista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista.

bottom of page