
PALVELUALUEET
PALVELUKONSEPTI
Remoted on keskittynyt "liikkuminen palveluna" -palveluliiketoimintaan (Mobility as a Service, MaaS). Emme kehitä tai valmista robottiajoneuvoja, vaan vuokraamme tai hankimme ajoneuvot niiden valmistajilta, kuten Karsan, Easymile, Ohmio ja AuveTech. Asiakkaanamme saat meiltä kaiken tarvittavan avaimet käteen -periaatteella.
-
Reitin ja halutun palvelutason määritys
-
Reitin testaus ja käyttöönotto
-
Palvelun integrointi reittioppaaseen
-
Liputus ja maksupäätteet
-
Ajoneuvot, vakuutukset ja rekisteröinnit
-
Etävalvonta ja mahdolliset turvakuljettajat
-
Ajoneuvojen huollot, siivoukset ja ylläpito
-
Operointi halutun palvelutason mukaisesti

L0
Täysin manuaalinen

L1
Kuljettajan avustus

L2
Osittainen autonomia turvakuljettajan kanssa

L3
Pitkälle viety autonomia turvakuljettajan kanssa

L4
Pitkälle viety autonomia ilman turvakuljettajaa

L5
Täysin autonominen

AUTONOMIATASOT
Nykyteknologia on jo riittävän kehittynyttä, jotta automatisoituja ajoneuvoja voidaan liikennöidä tehokkaasti, turvallisesti ja kustannustehokkaasti ilman ajoneuvossa mukana olevaa kuljettajaa. Ajoneuvoja valvotaan etävalvontakeskuksesta käsin. Remotedin ydinosaamiseen kuuluu soveltuvien käyttötapausten tunnistaminen ja arviointi sekä näihin tarpeisiin vastaavien ajoneuvojen hankkiminen yrityksen maailmanlaajuisesta teknologiatoimittajien verkostosta.
Robottiajoneuvon automatisoidun ajojärjestelmän kyvykkyys itsenäiseen ajamiseen perustuu SAE Internationalin (Society of Automotive Engineers) kehittämään SAE J3016 -standardiin. Tämä standardi määrittelee automatisoidun ajamisen eri tasot, jotka kuvaavat ajoneuvon automatisoidun ajamisen kyvykkyyksien laajuutta ja niiden edellyttämiä valmiuksia.
Palvelussamme ajaminen integroidaan aina omaan etävalvontakeskukseemme, jossa etäoperaattorimme valvoo ja tarvittaessa ohjaa ajoneuvoa. Palvelukonseptiimme sisältyy automaatiotason määritys kullekin palvelualueelle.
Erityisesti tasojen 3, 4 ja 5 erot automaation kyvykkyyksissä ja kuljettajan roolissa ovat merkittäviä automatisoidun ajamisen näkökulmasta.
Tasolla 3 (Ehdollinen automaatio) ajoneuvo voi suoriutua kaikista ajotehtävistä tietyissä olosuhteissa, mutta kuljettajan on oltava jatkuvasti valmis ottamaan ajovastuu takaisin järjestelmän niin pyytäessä; ihminen toimii siis järjestelmän ensisijaisena varajärjestelmänä ("fallback").
Tasolla 4 (Korkea automaatio) ajoneuvo pystyy toimimaan täysin itsenäisesti ennalta määritellyllä toiminta-alueella (Operational Design Domain, ODD), mukaan lukien ympäristön valvonta, ongelmatilanteiden hallinta ja ajoneuvon saattaminen turvalliseen tilaan ilman kuljettajan väliintuloa kyseisen ODD:n sisällä. Kuljettajan ei siis tarvitse valvoa järjestelmää ODD:n puitteissa, mutta ajoneuvon toiminta rajoittuu tälle alueelle.
Taso 5 (Täydellinen automaatio) edustaa ylintä automaatiotasoa, jossa ajoneuvo kykenee toimimaan täysin itsenäisesti kaikissa olosuhteissa ja ympäristöissä, joissa ihmiskuljettajakin voisi ajaa, ilman mitään ODD-rajoituksia, vastaten kaikista ajotehtävistä ilman ihmisen tarvetta puuttua ajoon missään vaiheessa.
Tällä hetkellä valtaosa teknologiatoimittajista pyrkii tason 4 automaatioon, eikä ole nähtävissä, että tason 5 automatisoidun ajamisen järjestelmiä tulisi markkinoille lähivuosina.

"Tavoitteenamme on kehittää
kaupunkiliikennettä monimuotoisemmaksi
ja vapauttaa tilaa autoilta ihmisille."
Mika Rytkönen
Chief Business Officer
Remoted